tisdag 8 mars 2011

Nallesagorfralla 1

Lisa Björn ruskade på sig. Hon hade bestämt gått upp för tidigt från sitt sköna ide. Det var ju snö runt omkring henne och kallt, det snöade. Hon reste sig upp och försökte se sig omkring, men det var mörkt överallt. Hon lät undslippa sig ett litet brum, men det kom ingen inget svarsbrum. Lisa Björn backade ner i sitt ide igen och snart sov hon åter djupt och drömlöst. Svartbjörnen Svarto rusade fram genom den helt tysta skogen. Grenar knäcktes när han rusade fram och plötsligt ramlade han ner rakt i Lisa Björns ide. "Brum, brum," brummade Svarto förskräckt. Lisa Björn vaknade med en gång vad var detta? en svart björn som ramlat rakt ner på hennes tass. "Vad gör du här? Varför ligger inte du och sover som alla andra nallar gör på vintern," brummade hon strängt till honom. Svarto försökte göra sig mindre än vad han var, men det var inte alls så lätt då han var en reslig björn på drygt två meter. "Jag blev jagad ut ur min skog" svarade han med ledsen röst. Sedan fortsatte han med att säga att han ramlat ner i hennes ide."Är du inte hemskt kall och frusen då?" frågade Lisa Björn lite vänligare. "Joo" svarade Svarto Svartbjörn "och dessutom har jag tappat bort min lillebror Svartbjörn". "Jag kan göra lite varm choklad åt dig i mitt kök om du följer med mig ut till köket.". Svarto nickade och tassade försiktigt efter Lisa Björn ut till hennes kök. Snart hade Lisa Björn gjort upp eld i vedspisen och satt på en kastrull med mjölk ovanpå. Hon tog fram mjölk från kylskåpet och tog ner ett par trevliga nallemönstrade muggar från en vägghylla. Kakaon och socker satte hon på bordet. Snart var mjölken lagom varm och hon hällde upp den i muggarna. Svarto Svartbjörn tyckte att det kändes varmt och skönt i köket nu och han drack den varma chokladen i djupa klunkar. "Nu kan du väl berätta från början" tyckte Lisa Björn.

2 kommentarer:

  1. Efter att ha sovit djupt några månader vaknade Lisa Björn. Hon sträckte på sig och lyssnade på de snarkande nallarna i köket. Hon gnuggade sig i ögonen med sina tassar och funderade hur länge det skulle dröja innan de svarta nallarna vaknade. Hon kröp ut i köket och tittade på dem. Svartonallen öppnade ett öga och frågade sedan om det var något särskilt."jaa, det är dags att vakna nu, våren har kommit" svarade Lisa Björn

    SvaraRadera
  2. hej Lisa Björn! behöver komma i kontakt med dig och hittar inga kontakt uppgifter? söker som en dåre efter en nalle likt den min dotter har tappat... och ser nåt liknande på en av dina bilder!!! mitt hjärta hoppade till! snälla maila mig på info@ellinorhall.se. magiskt hittelön såklart!!

    SvaraRadera