söndag 11 mars 2012

374 Med GPS till hamnen

Alla taxibilarna var upptagna. De hade ändå tur för alldeles bredvid brummaskinsplatsen fanns det en hyrfirma för brummopeder. Där fanns till och med en brummoped med sidovagn. Monchichi satte sig genast i sidovagnen och ropade på Plums "här är jag, Plums". Plask kom som vanligt överens med ägaren av hyrfirman. Det var bråttom att komma till hamnen nu för fartyget skulle gå om en liten stund. Däremot var det alls inte lätt att hitta till hamnen. Tur att brummopeden ändå var utrustad med GPS. Nu var det enklare att nå hamnen med datorns hjälp. Plums blev lite fundersam när han parkerade nere vid hamnen. Fartyget var inte så stort som han trott, men de skulle säkert få rum på det ändå. De visade sina pass och biljetter och lufsade ombord. Hytterna var små men det gjorde inget för alla hade egen hytt. De såg en ordningslista på insidan av dörren och där kunde de läsa att de skulle ta med sig en räddningsväst och gå till däck nummer fem. Där skulle den vanliga säkerhetsövningen äga rum. Monchichi protesterade  "jag vet hur man gör, måste jag vara med". Plums tittade på henne och fnyste "så bra då kan du tala om för mig hur jag ska fylla den här räddningsvästen med luft och hur jag skyddar mig om det kommer en haj som vill äta upp mig!". Då ändrade sig Monchichi med en gång och tog snällt fram sin räddningsväst och lufsade med Plums och de andra nallarna upp till däck nummer fem. Där hade det redan samlats många nallar och allihopa ville ha hjälp med räddningsvästarna på en gång! Det var mycket brummande där och knuffande nallarna emellan. Till slut hade alla fått på sig räddningsvästarna och informationen började. Ingen gång nämndes om några hajar som kunde komma och bita tag i dem om de låg i vattnet. Monchichi viskade till Plums att ingen nämnt hajarna. Då sade Plums att han bara hade hittat på det där om hajarna för att hon skulle komma med på säkerhetsinformationen. Monchichi sänkte sitt huvud och kände sig lurad. Nallen som gav säkerhetsinformationen höjde tassen och ville ha tystnad. "Om det kommer en haj framemot er när ni ligger i vattnet, är det bäst att ni ligger alldeles stilla men BRUMMAR det högsta ni kan, för det avskyr hajarna"! Monchichi tittade upp och nu blev hon faktiskt glad igen. Plums såg snopen ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar