fredag 29 april 2011

61 Trolle har plockat hjortron

Plums kunde inte släppa tanken på Norrlandet och han undrade så mycket var någonstans det där Norrlandet låg. Han gick för sig själv och småbrummade på tomten så Vaktvargen frågade honom om det var något särskilt. "Jaa, jag undrar var Norrlandet ligger någonstans, Plask har lufsat ända dit och han påstod att det finns vita björnar där som inte är isbjörnar". Vaktvargen såg betänksam ut, "jag tycker inte om att du går och funderar på det, Norrlandet ligger alldeles för långt bort från oss" svarade han. "Du kan väl gå och fråga Trolle hur långt bort han flög!" Det var en bra idé tyckte Plums och lufsade ner till sjön för att se om Trolle var i sin björnokopter. Det fanns ingen björnokopter alls nere vid sjön, inga spår efter Trolle heller. Plums tyckte att Trolle kunde sagt adjö innan han flög hem igen. Kanske var det så med nallar som hade björnokopter. de flög hit och dit och brydde sig inte om de andra. Plums kände sig övergiven och slickade sig om nosen. Men vad var det där alldeles ovanför hans huvud, visst var det björnokoptern som kom flygande och landade mjukt i vattnet. Trolle och Nalleflickan skuttade raskt ur planet. "Har du saknat oss?" frågade Trolle. "Jaa, väldigt mycket" svarade Plums. Titta vad Nalleflickan och jag har hittat i Hjortronlandet. Trolle öppnade sin stora burk med tassen och en ljuvlig doft av de läckraste hjortron steg upp och kittlade Plums´ nos. "MMM, hjortron! mums mums, det vill jag smaka på"."Visst ska du få smaka på skogens guld, det brukar man kalla hjortron för" brummade Trolle. "Nu måste vi väcka Plask så att han får göra pannkakor till oss allesammans nu när vi ska äta hjortronsylten."
De lufsade tillbaka till stugan och när de kom nära så hörde de djupa snarkningar därinnefrån. "Vi får nog låta honom sova ett par timmar till" sade Plums. Det höll de andra med om. Under tiden dukade Plums ett långbord och ringde på sin mobil till Lisa Björn och bjöd in henne till kalaset. Hon berättade i mobilen att hon alltid tyckt väldigt mycket om hjortronsylt och vispgrädde. Då sade Plums "Vispgrädden får du själv tänka på, själv klarar jag mig utan.". Nu hördes en snarkning till ifrån stugan och sedan ett litet pip. "Plask piper alltid när han sover" utbrast Plums. "Hur låter du då Plums? "Det vet jag inte för när jag sover så sover jag och då är jag inte alls med på vad jag gör" brummade Plums lite svagt. "Nej så är det ju med oss nallar att när vi sover då vet vi inte ett dugg om vad som händer ". Därför går jag med bären till jordkällaren nu och lämnar bären där en stund." brummade Trolle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar