lördag 11 februari 2012

344 På utflykt med Glasögonbjörnen

"Jag tycker att ni ska göra en utflykt med mig nu" brummade Glasögonbjörnen när Plask borstat färdigt sina tänder och de andra nallarna kommit ut ur stugan och vaknat ordentligt. "Till en början kan ni klättra upp i mitt träd och se hur fint jag bor" fortsatte Glasögonbjörnen att säga. Plums och Plask nickade instämmande och Alberto och Panti ville genast gå till trädet för att klättra upp i det. Bara Monchichi såg rädd ut. "Får jag hålla fast i din päls då?" frågade Monchichi Plums. Han nickade och hon gick genast fram till honom och satte sig väl tillrätta bakom hans öron. Sedan bar det iväg upp i trädet som svajade ordentligt när alla nallarna klättrade upp i det. Glasögonbjörnen hade ett mycket fint bo uppe i trädet, men det låg mycket högt upp och det var inte helt enkelt att hitta dit. Han hade hängt upp en solcellslampa som tändes var kväll när solen gick ner. Uppe i trädet utanför hans bo fanns det mängder av olika sorters djur. Det var larver och små olika skalbaggar samt en och annan orm. Plums frågade om larverna smakade gott, men då fnyste Glasögonbjörnen på huvudet och sade att han föredrog blad och olika sorters löv. Från toppen av hans träd fanns det en smal bro till ett berg och dit gick nu Glasögonbjörnen försiktigt. Han uppmanade nallarna att komma efter honom men bara en i taget. När alla kommit över och de skulle klättra upp vidare högt upp i berget så varnade han dem alla att se upp för pumorna och jaguarerna som gärna jagade där. Monchichi höll ett stadigt tag i Plums och vägrade att klättra nerför honom. "Jag sitter så bra här och jag vill inte träffa någon Puma igen" sade hon. Plums trivdes med att ha Monchichi nära sig och han svarade "du får gärna sitta kvar för mig" . De andra nallarna ställde sig omkring dem för att titta på den vackra utsikten uppe bland bergen och de lyssnade alla ivrigt på de olika ljuden från fåglar och djur där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar