fredag 27 juli 2012

460 Frukost på förstugukvisten

Plums ropade högt "kom Lisa Brum det är frukost"! Lisa Brum kom lufsande i hög hastighet, några vattenstänk glänste fortfarande i den våta pälsen. "Vilket skönt bad ni har" brummade Lisa Brum. Plums nickade till detta påstående och höll med. "Om du sätter dig här vid bordet så ska jag servera dig frukost" sade han och dukade fram de trevliga nallemuggarna på bordet. Lisa Brum satte sig ner och väntade ivrigt på sitt kaffe. "Jag ställer snabbkaffet här bredvid dig så ska jag bara gå och hämta det varma vattnet som nyss kokade upp" sade Plums. Lisa Brum satte sig ner vid bordet med en liten duns och bordet darrade till lite. Hon satt så att hon hade solen i ryggen och den värmde henne skönt nu. Plums kom med det varma vattnet och en liten mjölksnipa i tassen. "Använder du mjölk och socker i ditt kaffe?" frågade han henne. "Neej då, jag använder bara kaffe till kaffe, men du har kanske en smörgås?". Nu hade Plask vaknat av deras brummanden så nu kom han ut och satte sig med dem medan han mornade sig ordentligt. Plask gick genast och hämtade ost och honung och snabbuppvärmda småfranska. "Vad vore livet utan kaffe och honung!" brummade Lisa Brum. "Det är det allra nödvändigaste, fast jag tycker om pannkakor och hjortronsylt också med en klick vispgrädde på, fortsatte Lisa Brum att säga. "Vi har just blivit inbjudna till Gävle och Furuvik" sade Plask. Det kom ett email sent igår kväll och jag svarade dem genast att jag ville fundera lite på saken först och prata med er om det. "Jag lufsar inte till Gävle jag" sade Lisa Brum med en gång "men ni ungdomar kan ju lufsa dit och kanske era vänner Vitbjörn och Monchichi vill göra sällskap med er dit upp". Plums såg riktigt upplivad ut, han funderade redan på att ringa till Monchichi och höra efter med henne om hon ville lufsa med. Plask sade att de kanske skulle behöva brummopeder för att resa så långt. Det räckte nog inte med en brummoped, det behövdes säkert två och kanske skulle de också hyra varsin sidovagn för packningen. Plums undrade om det verkligen var nödvändigt med packning. Plask svarade med att han inte kände till om det fanns vandrarhem för nallar i Gävle samt att han inte bara ville äta bär hela tiden där utan riktig mat också. "Jag har hört att de som bor i Gävle äter surströmming och det är väldigt gott" sade Lisa Brum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar