söndag 17 juni 2012

439 Monchichi och Vitbjörn berättar

"Jag tröttnade på att bara vänta på dig!" brummade Monchichi och vände sig till Plums. "Jag och Vitbjörn bestämde oss för att ta en brummaskin till Kamtjatka och flyga hit" fortsatte hon med att säga. "Jag ringde resebyrån och frågade hur man reser hit på snabbaste sättet samt om jag kunde få betala i honungsburkar och pannkakor. Det gick utmärkt, de hade inte ätit honung på länge och pannkakor hjälptes jag och Vitbjörn åt med att grädda. Sedan tog jag min bil och vi parkerade vid långtidsparkeringen vid flygfältet. Resebyrån såg till att vi kunde hämta biljetterna samtidigt som vi skulle flyga hit." Både Plask och Plums var imponerade över Monchichis självständighet och även att Vitbjörn följde med. "Har ni någon honung kvar?" undrade Plums. "Visst har vi det" svarade Vitbjörn och visade sin ryggsäck som var full av honungsburkar. Monchichi plockade fram pannkakor från sin ryggsäck och sedan slog de alla sig ner vid ett litet bord och började servera sig kalla pannkakor med honung. "Tänk om vi hade haft en microvågsugn här, då hade vi kunnat värma pannkakorna också" brummade Vitbjörn längtansfyllt. "Vi har en microvågsugn, kom så sätter vi in pannkakorna där och värmer dem" sade Plums. Det var inte många minuter som pannkakorna stod i ugnen. De blev värmda snabbt och ställdes på bordet genast. De läckra pannkaksdofterna spreds sig i rummet och tänk vad gott det smakade med den gula söta honungen ovanpå. Det knackade på dörren plötsligt och Boris Storbjörn klev in och brummade "får jag också smaka? Det doftar så gott härinne och doften spred sig utanför och jag vill smaka bara en liten bit på den där pannkakan." De gjorde plats för Boris Storbjörn vid bordet. Det var nätt och jämnt att han fick plats, han var så stor. Det gick till slut när han satte sig ner och lade benen under bordet, då fick han äntligen rum. Slurp slurp slurp och klafs lät det när nallarna åt. Till slut, var allting slut så nallarna slickade ordentligt av sina tassar. Plums frågade var de skulle kunna tvätta sig någonstans och borsta sina tänder efter allt det söta som de ätit. Boris Storbjörn kliade sig med tassen på huvudet och sade "Följ med mig så går vi till bastun en stund och blir riktigt rena, fast efteråt så dyker vi i sjön emellan isflaken, törs ni det?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar