tisdag 27 november 2012

502 Plask pratar med Vaktvargen

Plask blev mycket häpen när han hörde talas om att vaktvargarna ville ha särskilda arbetstider. "De brukar ju ta sig ledighet när det inte är några oväntade besök på tomten" utbrast han och slog i hop båda tassarna på en gång medan han satte sig ordentligt tillrätta i minibussen. Plums sade då helt tyst att han bara sade vad Nalleflickan sagt till honom i mobilen. "Jag ska prata med Vaktvargen när jag kommer hem" sade Plask bestämt "och jag är säker på att vi kommer överens sedan"! Monchichis pappa startade bussen med ett ryck när alla spänt fast säkerhetsbältena ordentligt. "Nu kör jag och brumma snällt får ni gärna göra i bussen när jag kör, men allvarliga saker får ni spara med att prata om tills ni kommit fram". Vinden utanför tog i så nu var det viktigt att Monchichis pappa körde långsamt på sin kant. Om och om igen blev de omkörda av snabba privatbilar eller brummopeder, men lugnt och ordentligt kördes bussen vidare. Äntligen svängde de in på den mindre skogsvägen och snart var det dags för parkering av bussen. "Kommer du inte hem med mig för några timmar?" frågade Monchichis pappa Monchichi. "Inte idag, kanske imorgon" svarade Monchichi käckt och satte nosen upp i vädret. "Du får gärna stanna hos oss och grilla fisk med oss ikväll" sade Plums till pappan. Då nickade pappan glatt till det förslaget och lufsade in på tomten efter att ha parkerat bussen ordentligt. "Nu måste jag ha en ordentlig pratstund med Vaktvargen" brummade Plask och lufsade bort till Vaktvargens håla. Han brummade högt och Vaktvargen kom honom snabbt till mötes. "Jag har hört att du varit på arbetsmöte om tider" sade Plask till Vaktvargen. "ja, det har jag men du och jag har ju aldrig haft några problem på den punkten" svarade Vaktvargen. "Neej, det var väl det jag trodde" sade Plask glatt och kramade Vaktvargen lite försiktigt. "Hur har det varit här då efter det att de norska järvarna drog sig tillbaka till Norge?" "Här har varit väldigt lugnt, vi har bara haft besök av några rödrävar som letade efter matrester som vi inte hade eftersom ni inte varit hemma och grillat på länge." Plask slog ihop båda tassarna och ropade högt "Nu ska vi grilla fisk och Nalleflickan har fiskat massor av härlig lax så nu blir det fest". Allesammans drog sig till grillplatsen och glöden var precis lagom för grillning. Precis när de skulle sätta sig ner steg månen upp på himlen och lyste upp kvällen för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar