fredag 2 november 2012

496 Nallarna åker från London

Morbror Nils satte på helljuset för att kunna se någonting inne i dimman. Alla nallarna satt tysta och spända i bilen. Efter att ha kört några meter i den genomträngande dimman så brummade morbror Nils "Neej jag kan inte köra på känn och låtsas att jag ser en väg som jag inte ser". Då sade Dariella  till morbror Nils "jamen du har väl autoköraren, den klarar alla hinder" Morbror Nils blev glad åt Dariellas förslag "visst har jag det, nu trycker jag på autoknappen och då kommer vi fram mycket bättre och säkrare." Han tryckte på en grön knapp som var självlysande och nu blev det fart på bilen. Här och där det såg ut som om det bara var dimma där flög de fram. Plums och Plask tyckte att det kändes som om de flög ovanför vägen, inte särskilt högt upp utan bara lite. Snart hade autoköraren lämnat centrum och då lättade även dimman. Morbror Nils hade lutat sig bekvämt tillbaka i bilen men hade förstås på sig säkerhetsbältet. Av snarkningarna som hördes ifrån honom förstod de andra nallarna att han sov djupt. "Tror ni att autoköraren vet när vi kommer till Hampstead?" frågade Damdam. "Javisst, svarade Dariella men vi kanske borde väcka morbror Nils nu". "Hrmph" brummade morbror Nils lite yrvaket. "Nu är det bäst att jag kör den sista biten hem till huset, så att inte Moster Mary blir orolig " fortsatte Morbror Nils med att säga och sedan stängde han av autoköraren med en liten spak. Det var sent på kvällen när de äntligen kom fram till Stora Bygatan och Moster Mary gick fram och tillbaka på tomten och tittade efter dem. "Äntligen är ni hemma igen" brummade hon  glatt och kramade om dem lätt. "Nu ska vi äta middag och jag har dukat i matsalen för att vi ska få rum allesammans". Alla nallarna gick först till badrummen för att tvätta sig ordentligt före maten. Damdam fick till och med duscha för Moster Mary ville inte ha en jordig Damdam till middagsbordet. Damdam frågade om det inte räckte med att han borstat av sig all jorden i London men Moster Mary sade då strängt till honom "Om du vill ha någon mat, så måste du duscha först, för mellan dina baktassar finns det säkert jord kvar". Damdam gav upp och gick till duschen och tvättade sig ordentligt från huvudet och ner till tassarna med Björntvålen och nu blev han ordentligt ren och doftade riktigt gott faktiskt. "Jag får väl extra mycket mat nu när jag är så ren" brummade han. "Maten ska räcka till alla" svarade Moster Mary och det gjorde den också. De fick grillad lax med orientalisk potatissallad och läcker granatäppelsaft att dricka till.
Efter maten blev alla sömniga och beslöt sig för att gå och lägga sig. Plums och Plask berättade för Moster Mary och Morbror Nils att de tänkte återvända till Sverige nu för att ta hand om sitt hotell där. "Har ni ett eget hotell?" frågade Moster Mary intresserat. "Jaa vi har en hotellby för nallar som inte vill sova på vintern" svarade Plums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar